MEB disiplin kapsamına almıştı; okullarda ‘siber zorbalık’ eğitimi dönemi

Milli Eğitim Bakanlığı’nca akran zorbalığı ile siber zorbalık, disiplin kapsamına alınırken, okullarda siber zorbalığa karşı eğitim veriliyor. Ankara’da Vilayet Sıhhat Müdürlüğü uzmanlarınca bu eğitim- öğretim yılı içinde okulların yüzde 28’ine ulaşılarak, dijital bağımlılık ve siber zorbalığa yönelik eğitim verildi. İl Sıhhat Müdürlüğü Sincan Sağlıklı Hayat Merkezi’nde çocuk gelişim uzmanı Hatice Güçlü, Ulusal Eğitim Bakanlığı ile iş birliği içinde olduklarını belirterek, “Çocuklar için şifre güvenliği, konut içi, kamera yapısının nasıl olması gerektiğini, karşıdaki şahıslarla konuşurken neler yapmaları gerektiğini anlatıyoruz” dedi.

‘Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği’ndeki değişiklik ile akran zorbalığı ile siber zorbalık yapan öğrencilere disiplin süreci uygulanacak. Bir taraftan da Sıhhat Bakanlığı ile iş birliği yapılarak, okullarda dijital bağımlılık ve siber zorbalığa karşı eğitim veriliyor. Vilayet sıhhat müdürlüklerine bağlı ‘Sağlıklı Hayat Merkezleri’nde vazife yapan çocuk gelişim uzmanlarınca gelen talepler doğrultusunda okullarda öğrenci, rehber öğretmen ve velilere yönelik eğitimler veriliyor. Ankara’da 2022-2023 eğitim ve öğretim devrinde şimdiye kadar okulların yüzde 28’ine ulaşıldı. Öğrencilere bilhassa şifre güvenliği, internet kullanımı, kamera yapısının nasıl olması gerektiği anlatılıyor.

“Şifre güvenliği, kamera yapısını anlatıyoruz” 

Ankara Vilayet Sıhhat Müdürlüğü Sincan Sağlıklı Hayat Merkezi’nde çocuk gelişim uzmanı Hatice Güçlü, dijital bağımlığın alt başlığı olarak siber zorbalık ile alakalı MEB ile iş birliği içinde olduklarını belirterek, “Küçük yaş kümelerine aile eğitimi olarak, büyük yaş kümelerine da öğrencilerle birebir eğitim olarak okullara gidiyoruz. Bu eğitim yılı içinde Ankara’da yüzde 28 oranında okullara ulaşıldı. Sincan ilçesinde ise bine yaklaşık öğrenci, 300’e yaklaşık aile eğitimleri verdik. Teknoloji bağımlılığı eğitimi verirken, siber zorbalığı da anlatıyoruz. Çocuklar için şifre güvenliği, mesken içinin nasıl olması gerektiğini, kamera yapısının nasıl olması gerektiği, karşıdaki bireylerle; bilhassa de tanımadıkları şahıslarla konuşurken neler yapması gerektiğini anlatıyoruz” dedi. 

“Güvenli internet kullanımını tavsiye ediyoruz”

Okullarda verdikleri eğitimin yaş kümelerine nazaran farklılık gösterdiğini anlatan Güçlü, “İlkokul, ortaokul, lise çağındaki çocuklara dikkat etmeleri gereken konuları anlatıyoruz. Ortaokul çocuklarına daha çok çizgi sinema, izlenen dizi ve sinemalar, ailenin dikkat etmesi gerekenlere dikkat çekiyoruz. Ortalama bir kullanım müddeti belirliyoruz. Yaşlarına, gelişimlerine uygun olarak neler yapabileceklerine ve hangi toplumsal medya platformlarını kullanabileceklerini söylüyoruz. Zati ilkokul çocuğu için çok birebir teknoloji ile irtibat halinde olmasını çok istemiyoruz. Ortaokul çocuğu için de inançlı internet kullanımı nedir, internette ne kadar vakit geçirmeleri lazım, bu geçirilen vaktin ne kadarı tüketim ve üretim hedefli olması gerekiyor; bunlara dikkat çekiyoruz. Büsbütün çocuklarımızdan teknolojiyi kısıtlamak üzere bir şey istemiyoruz, esasen yapamıyoruz da. Gaye ne kadar kaliteli kullanabilirler, ne kadar minimal seviyede kullanabilirler bunu hedeflemek oluyor. Lise devri çocuklar için durum biraz farklı. Onların akıllı telefonları var, meskende bilgisayarları var. Biz de bu doğrultuda eğitim veriyoruz. İnançlı internet kullanımını kesinlikle çocuklara ve ailelerine tavsiye ediyoruz” diye konuştu. 

“Kendisini oyun karakteri üzere görüyor” 

Güçlü, okul öncesi kümede olabildiğince az, yarım saat üzere bir müddet internet kullanımına müsaade verilmesi gerektiğine işaret ederek, “0-3 yaş grubunu teknoloji ile tanışmaması gereken bir yaş olarak tabir ediyoruz; lakin artık o kadar çok karşılaşıyoruz ki bilhassa 2 yaş altı çocuklarda lisan gelişiminin çok olumsuz etkilendiğini görüyoruz. Bir üst 3-6 yaş kümesi çocuklarda da şiddet, oynadıkları oyunlara bağlı olarak saldırganlık, kendini oynadığı oyun karakteri olarak düşünüp arkadaşlarına o biçimde yaklaşım sık görülüyor ve bunun sonu savcılığa kadar gidebiliyor. Kreşte çok sorun yaşayan çocukların daha çok teknoloji bağımlılığına maruz kalmış çocuklar olduğunu fark ediyoruz” açıklamasında bulundu.  

“Akran zorbalığı, dijital bağımlılığa yol açıyor”

Dijital bağımlılığın bilhassa akran zorbalığına da çok büyük tesiri olduğuna dikkat çeken Güçlü, “Zaten akran zorbalığına maruz kalmış çocuklarda da bağımlılığı daha çok görüyoruz. Zira çocuk toplumsal ortamda kendini söz edemiyor. Bu biçimde teknoloji ortamında kendini daha âlâ tabir edip, daha çok arkadaşlık kurabiliyor. Bilhassa akran zorbalığını uygulayanlarda değil de maruz kalanlarda teknoloji bağımlılığının olağan çocuklara nazaran iki kat daha fazla olduğunu fark ediyoruz ve çalışmalarımız da gösteriyor bunu. Akran zorbalığına maruz kalmış çocuklarda da bilhassa anne ile görüşüyoruz. Aile içi faal vakit çok değerli, aile ile geçirilecek olumlu vakit çocuğun meskende, okulda yalnız kalmaması ve teknolojinin yerine konulabilecek bir alternatif; bu spor veya ilgi alanına yönelik farklı bir kurs olabilir. Hiçbir şey yoksa çocuğun 1 saat dışarıda aktif vakit geçirmesini tavsiye ediyoruz. Her gün ‘aile saati’ dediğimiz bir kavram var bizim, günlük yarım saat aile ile o günün değerlendirmesini istiyoruz. O gün neler yapmışlar, neler yaşamışlar, nelere maruz kalmışlar bunu sistemli olarak hayatlarına oturtmalarını istiyoruz” dedi. (DHA)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir